סמלים-גדול-300x200
לוגו פסגה (1)

"נְשָמַנְדַלָה"

המילה נְשָמַנְדַלָה מורכבת משתי מילים: נשמה ומנדלה וכשמה כן היא: יצירת מנדלה  התורמת ללמידה והנאה לנשמה. ה"נְשָמַנְדַלָה" היא ערכה ליצירת מנדלות בווריאציות שונות העונה על צרכים פדגוגיים-לימודיים, רגשיים, מוטוריים. באמצעות יצירת המנדלה ניתן ללמוד  תכנים לימודיים בנושאים רבים וניתן ליצוק לתוכה את כל תחומי הליבה. הערך המוסף שלה שהלמידה נעשית תוך כדי חוויה, התרגעות וחזרתיות מהנה. על פי מחקרים החזרה והתנועה הסיבובית   מעוררות מיקוד הרפיה, ריכוז ורוגע.
הנשמנדלה היא ערכת משחק בעלת פוטנציאל ללימוד מתמטיקה והיא מורכבת מחפצים קונקרטיים המסייעים לילדים להבין מושגים מופשטים ומוחשיים. באמצעות השימוש בערכת הנשמנדלה תתקיים הבניית ידע מתמטי על ידי התנסות ולמידה חווייתית, עידוד הסקרנות ומציאת עניין בלימוד המתמטיקה. הנשמנדלה עובדת על ערוצים נוספים מלבד הערוץ המילולי שמיעתי והיא מאתגרת את הערוץ הקוגניטיבי,  חזותי, תחושתי. השימוש בנשמנדלה מפתח אצל הילדים יכולות מתמטיות רבות העונות על מטרות הלקוחות מתוך תיק תכניות הלימודים של משרד החינוך:
  • להניח את היסודות להתפתחות החשיבה המתמטית
  • לעודד את הסקרנות והרצון של הילדים לעסוק ולהתנסות במתמטיקה.
  • לחבב על הילדים את התחום המתמטי.
הנשמנדלה מפתחת אצל הילדים מיומנויות מתמטיות הנדרשות בתיק תכניות הלימוד.
 א. מושג המספר-ספירה עד 30 (ואף יותר),ספירה לאחור, התאמה חד חד ערכית, מנייה, זיהוי וייצוג המספרים , דגמים חוזרים, אומדן חזותי, השוואה, חלוקה לקבוצות שוות, חישוב, פעולות חשבון.
ב. תחושה מרחבית וגיאומטריה
זיהוי ושיום קווים, צורות, גופים וכיוונים במרחב, תפיסה חזותית של גופים , השלם וחלקיו
מצולעים – הבחנה בין המצולעים השונים על פי מספר צלעות וקודקודים, שיום מצולעים
סימטריה – הבחנה וייצור מצבים של סימטריה סיבובית וסמטריה שיקופית.
יתרונות הערכה:
הנשמנדלה היא ערכת למידה והנאה שמאפשרת טיפוח רגשי ופיתוח יצירתי, הילדים חווים רגעי איכות של הנאה והתחברות לאני הפנימי שלהם. במהלך היצירה, מאפשרת התנועה הסיבובית , מיקוד עצמי ותחושת רוגע ,הנשמנדלה מאפשרת  ריכוז ,שחרור והפגת מתחים, הילדים נהנים  מעיצוב מנדלה על פי טעמם האישי ובחירתם החופשית.
 במהלך המשחק בנשמנדלה נרכשות מיומנויות רבות:
מיומנויות חברתיות ואישיות
פיתוח האינטליגנציה הרגשית – לגלות יכולת להכיל אחרים, לשתף בתחושות, ברגשות ורעיונות.
ניהול שיח – לנהל שיח ואינטראקציות תקשורתיות סביב נושאים מתמטיים המעניינים את הילדים
רגישות לזולת – לגלות יכולת אמפתית, לקבל רעיונות ויוזמות של חברים
שיתוף פעולה – לקחת חלק בפעילויות משותפות.
הערכה מכילה:
תיבת מגירות
משטח עבודה עגול מסתובב
שקפים מחולקים.
כרטיסיות פעילות
כרטיסיות דגמים
אלמנטים להרכבת מנדלות: מספרים, דומינו ספרות, דומינו נקודות, צורות הנדסיות, חלקי השלם,אבני זכוכית, חלוקי נחל, צדפים קונכיות, מטבעות,קוביות משחק ,סרגל מספרים, כרטיסיות מספרים. ניתן להוסיף אלמנטים שונים על פי שיקול הגננת, ניתן גם לבקש מהילדים להביא חפצים קטנים מאוספים שונים שיכולים להשתלב בערכה.
איך משחקים?
מומלץ להתחיל עם יצירת מנדלה חופשית בעיצוב אישי , יצירה זו תשפיע על הילד ותאפשר מצב מדיטטיבי, ריכוז, רגיעה והרפיה,התנועה הסיבובית של משטח העבודה תורמת למיקוד ורגיעה, כמו כן המשטח המסתובב מאפשר לילדים נוחיות בהנחת האלמנטים שכן הם תמיד יכולים להפנות כלפיהם את החלק שעליו הם עובדים. ודאו שהילדים משתמשים בסיבוב המשטח במהלך הפעילות. לאחר יצירת מנדלה חופשית מומלץ לעבור לפעילות מתמטית ולפעול על פי ההוראות המפורטות בכרטיסיות.
מניחים את המשטח העגול במרכז השולחן, בוחרים אלמנט אחד שישמש "בינדו" . הבינדו הוא מרכז המנדלה, יצירת  המנדלה מתחילה ממרכז המעגל שממנה מתחילה המנדלה להתרחב ולהתפתח סביבה, מניחים סביב הבינדו אלמנטים על פי בחירה חופשית ויוצרים מנדלה על פי הטעם האישי במעגלים הולכים ומתרחבים.
                                                                              נשמנדלה מהנה
הגדרות כלליות כניסה למערכת
דילוג לתוכן